Sober October

UDFORDRING: Lige nu er det oktober, og Daniel Olofsson er hoppet med på den voksende trend om at være ædru i denne måned.

I dagens verden bliver vi konstant oversvømmet med forskellige sundhedstendenser og udfordringer, der kommer og går. For nylig er flere og flere mennesker begyndt at være opmærksomme på oktober måned og den voksende trend med Sober October. Det hele startede i Australien i 2010, da sundhedsorganisationen Life Education startede en kampagne for at skaffe penge sammen med Macmillian Cancer Support i England. Snart begyndte en del af meme-verdenen også at hoppe med på trenden, og med dens hjælp blev jeg også opmærksom på dette fænomen.

Selve idéen med Sober October er, at du simpelthen skal forblive ædru i løbet af oktober måned. Dette lyder måske banalt og let at gøre, men med vores moderne drukkultur virker det til at være meget svært at få folk til at droppe alkoholen i bare én måned.

Januar er normalt en populær måned for denne slags udfordringer. Efter julens frås og nytårsaften, er en måned med en mere ren livsstil et populært nytårsforsæt, ofte med meget mislykkede resultater. Men nu er det efterår, og den stadig mere populære trend med Sober October er her.

Hvorfor skulle man så kaste sig ud i denne rene måned? Et måske overfladisk aspekt er, at det kan være sjovt at deltage i en verdensomspændende sundhedstrend sammen med mange andre. Lignende udfordringer trives på sociale medier og forskellige meme-grupper. Hvorfor ikke deltage og se, om du kan klare dig hele vejen og måske lykkes med at nå målet, som mange andre med mindre selvdisciplin forsøger sig med.

Men det er ikke kun konkurrencelystne og dem, der ønsker at udfordre deres selvdisciplin, der skal gøre oktober til en renere måned. Der er også mange nyttige sundhedsaspekter, og du får tid til at reflektere over dit eget alkoholforbrug. Måske lægger du mærke til, at alkohol egentlig ikke er så vigtigt og at du dermed kan skære ned på forbruget og have det bedre både fysisk og psykisk.

Udover at Sober October kan styrke karakteren og give os et generelt bedre humør, er jeg dykket lidt dybere ned i, hvad alkohol egentlig gør ved os og fremlægger her de fem største fordele ved at drikke mindre eller helt stoppe med at drikke alkohol.

5. Du får det bedre i maven.

At leveren bliver skadet af alkohol er måske ikke en nyhed. Store mængder alkohol kan føre til blandt andet skrumpelever og leverkræft, men ikke alle ved, hvordan fraværet af alkohol bidrager til at forbedrede leverfunktioner. For eksempel øges leverens produktion af galde uden alkohol, og dermed bliver finfordelingen af ​​fedtstoffer bedre. Alkohol påvirker også bugspytkirtlen, som sammen med leverens produktion af galde er vigtig for selve fordøjelsen.

Foto: Pixabay.

Alkohol irriterer slimhinden i maven og dermed produceres mere mavesyre og det påvirker også tarmens bevægelser. Dette er noget, som folk med IBM (irritable bowel syndrome/irritabel tyktarm) er velvidende om. Alkohol afslapper også musklerne i halsen og spiserøret, hvilket øger risikoen for sure opstød og halsbrand.

Alt dette kan undgås hvis man dropper alkoholen og man får det dermed bedre i maven.

4. Du sover bedre.

Når kroppen forbrænder alkohol, stiger pulsen, og når du sover fuld, er kroppen i en tilstand af stress. Dette påvirker selvfølgelig din søvn, og du vågner ofte træt og dårligt udhvilet op, selvom du ikke har drukket specielt meget.

Foto: Pixabay.

Da alkohol også virker afslappende, påvirkes halsen og musklerne i halsen også og bidrager til, at du ofte snorker mere, når du har drukket. Snorken og søvnapnø er kendt for at påvirke søvn i en negativ retning.

Hvis du ikke drikker alkohol, kan du undgå disse problemer, og søvnen bliver bedre.

3. Du taber dig.

At drikke sig mæt på øl eller andre alkoholholdige drikkevarer er svært, selvom alkohol indeholder meget energi og kulhydrater. Alkohol indeholder faktisk hele 7,1 kcal/gram, hvilket kan sammenlignes med smør, der indeholder omkring 80% fedt. Det faktum, at alkohol også reducerer frigivelsen af ​​det mættende hormon cholecystokinin, hjælper næppe med at skabe en mæthedsfornemmelse, snarere det modsatte, da de fleste mennesker, der på et tidspunkt har været fulde, sikkert ved, hvad ordet »lækkersulten« betyder. Som prikken over i’et, bliver fedtforbrændingen også sat på pause, når vi drikker, fordi leveren i stedet har travlt med at forbrænde alkoholen, og så bliver al den energi, vi får i os, lagret ud over alkoholen i fedtvævet.

Et andet måske mindre kendt aspekt, der også kan passe ind her, eller under punkt 5, er, at alkohol også påvirker vores kønshormoner. Når leveren forbrænder alkohol, sættes kroppens testosteronproduktion på pause, og for at gøre det hele endnu værre for os mænd, kan leveren heller ikke komme af med østrogen. Så de »man boobs«, som ølelskende sofakartofler ofte har, kan faktisk være noget mere end bare »man boobs«.

Uden alkohol bliver fedtforbrændingen bedre, og det vil være lettere at tabe sig, plus både testosteron- og østrogenniveauet holdes på det rigtige niveau.

2. Du får et bedre blodtryk.

Når du drikker alkohol, stiger dit blodtryk, og det øger risikoen for hjertearytmier. Alkohol forringer også knoglemarvens evne til at danne blodlegemer, hvilket igen fører til, at de hvide blodlegemer påvirkes. De hvide blodlegemer beskytter især kroppen mod infektioner af forskellig art, såsom forkølelse.

Foto: Pixabay.

Hvis du holder op med at drikke alkohol, falder dit blodtryk, og du får flere hvide blodlegemer, det er godt for hjertet, og du er bedre rustet mod infektioner og på sigt andre sygdomme.

1. Du får det bedre mentalt.

Hvis du generelt har det dårligt mentalt, bidrager indtagelse af alkohol ofte til forværring af dette humør. Alkohol kan midlertidigt lindre angst og stress, da det påvirker hjernens belønningssystem ved at frigive dopamin og endorfiner, men alkohol forstyrrer også neurotransmitterne i hjernen, og det kan bidrage til endnu mere angst og stress. I værste fald kan dette føre til dyb depression og for meget alkohol kan endda få hjernen til at svulme op, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt for hverken humøret eller hjernens funktioner generelt.

Foto: Pixabay.

Hvis du dropper alkohol, undgår du manipulation af hjernens belønningssystem, og du får en bedre og mere stabil mental tilstand. Det at du også undgår alle tømmermændene, får dig til at føle dig stærkere og mere fuld af energi, du bliver skarpere, får øget fokus og bedre koncentrationsevne.

VIA:
Nordfront


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.