Uge sex i folkeskolen

SAMFUND: Vi er nu i uge 6, og i denne uge er der seksualundervisning i de danske folkeskoler for 0. til 10. klasse. Over halvdelen af danske skoleelever, 426.663, og ca. 14500 underviserer er tilmeldt uge sex 2020. Derfor har Nordfront valgt at undersøge, hvad dette går ud på.

På hjemmesiden “underviserportal.dk”, som er fagportal for sundheds- og seksualundervisning, kan man læse om alt fra temaet i år til vejledende undervisning.

Temaet for uge sex i 2020 er kroppen, herunder kropsidealer og mangfoldighed på skoleskemaet. De skriver dette:

“ER MIN KROP FORKERT? Alt for mange børn og unge går rundt og føler sig forkerte i deres krop. Det øgede kropsfokus blandt børn og unge og de stereotype kropsidealer i mediebilledet betyder, at der er et større behov for at sætte fokus på kroppens mangfoldighed gennem fagligt arbejde med film, dilemmaer og konkrete cases.

Derfor sætter Uge Sex i 2020 fokus på den perfekt uperfekte krop, og hvordan vi som samfund, skole og forældre kan være med til at give børn og unge mulighed for at diskutere emner som perfekthedskultur og kropsidealer, og hvordan man taler om sin egen og andres kroppe. ”

“Vejledning til seksualundervisning i skolen”, som du kan finde her, er lavet af “Sex & Samfund” i 2019. På side 3 i vejledning beskriver de sig selv således:
I introduktionen skriver de således: Seksualundervisning er obligatorisk i den danske folkeskole fra 0.-9. klasse. Rammer og mål for undervisningen er beskrevet i Fælles mål for Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF). SSF er et obligatorisk emne, men der er ikke afsat et selvstændigt timetal til undervisningen. Seksualundervisningen skal derimod integreres i
skolens skemalagte fag. Det er skolelederens ansvar at tage beslutning om hvilke fag, seksualundervisning skal integreres i.
Sex & samfund beskriver også de fælles mål for undervisningen.
Sex & samfund beskriver også deres undervisningsprincipper, særligt princip nummer seks er interessant.
De skriver, at formålet ved at vise “mangfoldighed” er at “øge deres [Børnenes] handlemuligheder”.
Sex & samfund skriver også, at det er vigtigt at få oprettet “Det trygge rum”, hvor der kommunikeres åbent om sex og relaterede temaer. For at opnå dette trygge rum har de nogle forslag til aftaler, som læreren kan lave med eleverne.
Planlægning af seksualundervisning på skolen
“Modellen herunder kan bruges som inspiration til en samlet plan på skolen, der viser, hvordan krav og mål til seksualundervisning beskrevet i Fælles mål kan omsættes til konkret undervisning på de enkelte klassetrin.
Da seksualundervisning ikke har et selvstændigt timetal men skal integreres i skolens skemalagte fag, er antallet af lektioner i oversigten Sex & Samfunds anbefalinger til, hvor mange lektioner undervisningen som minimum er en del af skolens skemalagte fag.”
Her er to eksempler, på sex & samfunds forslag til undervisningen.
Udover undervisningen er der også en række begivenheder, som nogle elever kommer til at deltage i. Her er en oversigt over disse begivenheder:

Kilde: https://sexogsamfund.dk/presseugesex

Både den Socialdemokratiske undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen deltager i sex jeopardy med 7. klasse på Ørestad skole. I 7. klasse er børnene ca. 13-14 år gamle.

Her er et billede af Regina, som Aarhusianske børn mødte mandag d. 3. febuar. Kilde: https://www.tv2ostjylland.dk/oestjylland/tykke-regina-moeder-traenede-trine-vi-er-begge-forbilleder

Her er traileren til filmen “fat front”, som bliver vist i Vester vov vov

På Underviserportalen kan dette indhold findes under “indskoling”, altså 0.-3. klasse eller 6-10 årige børn:

Kilde: https://www.underviserportal.dk/grundskole/uge-sex-i-grundskolen/uge-sex-i-indskolingen/

TRANSKØNNEDE BØRN

For nogle transkønnede børn kan det at gå i bad efter idræt opleves som særligt svært, fordi de oplever, at deres krop får mange undrende blikke og spørgsmål eller bliver udsat for drillerier eller mobning.

Skolen skal være et trygt rum for alle børn, og det er derfor vigtigt, at fagpersoner i skolen er opmærksomme på den udfordring, fællesbadet kan være, særligt for transkønnede børn. I Sex & Samfund anbefaler vi, at man som lærer eller pædagog i skolen taler med barnet og barnets forældre om, hvad der kunne være den bedste og tryggeste model for barnet, når det handler om at tage bad efter idræt.”

Kilder: 
Underviserportal
Sexogsamfund


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.

  • Christian says:

    Pis…..

  • shit selv forældrene må sku da se hvad der sker ved deres børn,


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.