Nosferatu – en antisemitisk stereotyp?

DAGENS DATO: På denne dag i 1922 blev den første vampyrfilm, Nosferatu, vist i Tyskland. Denne skrækfilmsklassiker er blevet anklaget for, at indeholde antisemitiske stereotyper.

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Nosferatu – en symfoni af rædsel) er en tysk ekspressionistisk stumfilm fra 1922. Den er stamfader til vampyrfilm og en af ​​de første gyserfilm.

Filmens instruktør, F. W. Murnau, havde ønsket at filmatisere Bram Stokers gyserroman Dracula fra 1897, men fik ikke rettighederne til romanen. Murnau gik ikke desto mindre videre med filmen, men lavede mindre ændringer fra bogen. Blandt andet blev karakterernes navne ændret, grev Dracula blev i stedet til grev Orlok, som igen gik under navnet »Nosferatu« (»smittespreder«).

Kort efter filmens udgivelse blev produktionsselskabet sagsøgt for krænkelse af ophavsretten af ​​Bram Stokers enke. Florence Stoker vandt striden, produktionsselskabet gik konkurs, og retten beordrede, at alle kopier af Nosferatu skulle destrueres. Men et antal eksemplarer var allerede blevet distribueret rundt om i verden, og Nosferatu overlevede.

Selvom grev Orlok er baseret på Bram Stokers grev Dracula, er der betydelige forskelle. Frem for alt er der intet romantisk ved Orlocks skæbne, og han mangler den aristokratiske charme, som Stoker giver Dracula (som i øvrigt også er anklaget for antisemitisme) i sin roman. Grev Orlok er ren rædsel, en mørk kadaverlignende gnavervampyr, der ledsages af rotter og spreder pest i den tyske by Wisborg.

De karaktertræk, som Orlok har i filmen, har i kombination med tidsperioden og stedet (1920’ernes Tyskland) ført til mange anklager om antisemitisme. Mange artikler, essays og endda bøger berører dette tema. Selvom der ikke er noget bevis for, at Murnau var antisemitisk, anses Nosferatu for at formidle, bevidst eller ubevidst, de jødiske stereotyper, som var almindelige i Tyskland på det tidspunkt.

Ud over påståede fysiske ligheder er der mange andre antisemitiske forestillinger, der kunne være på linje med Nosferatu. At han er pestspreder kan spores historisk, da man i middelalderen især i Tyskland anklagede jøder for netop dette. Nosferatu anses af nogle anmeldere for også at repræsentere de andre, de fremmede, som er internationale og kommer fra øst for at hjemsøge vesten. Jøder som blodsugere optrådte ofte som et tema i den tyske avis Der Stürmer og Nosferatus’ forhold til den ariske kvinde »Mina« kunne kunne være hentet fra romanen og filmen Jud Süss. I det nationalsocialistiske Tyskland var der imidlertid andre ledende skikkelser, som afviste disse grove stereotyper.

Kilder:
Nosferatu as 20th Century German Zeitgeist
The Anti-Semitic Vampirism of ”Nosferatu”
Nosferatu at 90: The Jew as Vampire


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.

  • Lars Agerbæk med æ says:

    Jeg er enig med film-kritikkerne fra 1920ernes Tyskland. Der ER noget antisemitisk over Grev Orlok karakteren. En karakter der lader til at gå igen i Europæisk historie.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ex3_brOUdpA

  • Prepper says:

    Tænker at Nosferatu er en ganske udmærket personificering af de mellemøstlige og afrikanske horder, som vælter ind i Europa og spreder deres kriminalitet og kultur.

    Filmen er i sig selv absolut rædselsfuld og fremstår derved som et fuldkomment værk.


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

// //