Fælder lovforslag med tale om »Holocaust«

»HOLOCAUST«-BOLDTRÆET: En jøde i Wyomings Repræsentanternes Hus anses uventet for at have fældet et lovforslag, som forbyder kritisk raceteori i skoler – ved hjælp af hans tale om »Holocaust«.

Koncentrationslejeren Auschwitz – et ofte anvendt symbol for »Holocaust«. Foto: Bundesarchiv, B 285 Bild-04413 / Stanislaw Mucha (CC-BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons)

Mens flere og flere amerikanere stiller spørgsmålstegn ved den offentlige fortælling omkring det såkaldte Holocaust, er det stadig et effektivt boldtræ i den politiske og juridiske debat.

I Wyomings lovgivende forsamling var der i denne uge et lovforslag om forbud af »kritisk rasterteori« i skolerne til afstemning, hvilket generelt blev anset for kun at kunne få et forbud som resultat.

The Jewish Telegraphic Agency (JTA) beskriver dramatisk, hvordan en jødisk Demokrat da rejste sig i »en af ​​landets mest forvrængede konservative lovgivende forsamlinger«.

Den jødiske repræsentant Andy Schwarz erklærede, at han ikke kunne støtte forbuddet – fordi han er jøde.

»I dette lovforslag på side 9, linje 19, lyder det: ‘Historieundervisningen skal være neutral, uden dømmen’«, sagde Schwarz og fortsatte:

»Hvordan kan dette være muligt? Hvis jeg var indianer, tvivler jeg på, at jeg ville være i stand til at acceptere den neutrale, udømmende tilgang til fuddrivelsen, decimeringen af ​​det oprindelige folk. Hvis jeg var en sort amerikaner, tvivler jeg på, at jeg ville være i stand til at acceptere en neutral, udømmende tilgang til slaveri af millioner af amerikanere«.

 

»En jøde er fri fra pligten til at være objektiv«

Efter en strategisk pause fortsatte han:

»Men jeg er jøde, og jeg kan ikke acceptere en neutral, udømmende holdning til mordet på 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig«.

Schwartz tilføjede, at for at forstå dybden af ​​»afskyelige handlinger«, skal man føle sig »utilpas« af dem.

»Hvis man går til side 8, linje 19 og 20, står der ‘ingen skal føle ubehag eller angst’«, sagde Schwarz og tilføjede:

»Men efter at have lært om Holocaust, har jeg lidt et helt liv med ubehag og angst, og det er bydende nødvendigt, at elever, når de lærer om denne mørke tid i vores historie, føler ubehag og angst«.

 

Lamme modargumenter fra konservative

Forfatteren af ​​lovforslaget, republikaneren Chuck Gray, udtalte derefter defensivt, at han fandt Schwartz’ fortolkning »nedslående«.

Gray fortsatte:

»Lovforslaget foreskriver, at en diskussion af ellers kontroversielle aspekter af historien er tilladt«.

Lovforslaget fik derefter et flertal af Parlamentets stemmer, 35, men ikke de to tredjedele, der var nødvendige for at vedtage lovforslaget.

En af Schwarz’ demokratiske kolleger, Karlee Provenca, antyder på Twitter, at hans jødiske kollega gennem sin tale påvirkede mange til at stemme imod lovforslaget.

Provenza skriver:

»Huset har netop nedstemt et lovforslag, der ville have forbudt kritisk raceteori i skoler efter en stærk tale af repræsentant Schwarz, en jødisk mand, der nægter at lære om Holocaust på en neutral måde«.

 

Jødisk presse er underholdt

JTA beskriver let underholdt, hvordan konservative rundt om i USA forgæves og håbløst forsøger at forbyde et i sig selv dårligt defineret koncept:

»Konservative over hele nationen forsøger at forbyde ‘kritisk raceteori’, engang et udtryk brugt af juridiske lærde til at definere de strukturelle virkninger af racisme, og nu et dårligt defineret begreb, der refererer til, hvad dets modstandere siger, er de skadelige virkninger af undervisning i racelighed«.

Og avisen finder ingen grund til bekymring på grund af det faktum, at nogle »tror, at de kan forbyde undervisning om Holocaust«:

»Modsætningen mellem at forbyde og fremme uddannelse om Holocaust – noget som mange republikanere og konservative foretrækker – har manifesteret sig i de lovgivende forsamlinger i flere stater«.

Og at kravet om en objektiv redegørelse for »Holocaust« ville få gehør, forekommer avisen usandsynligt.

»Derudover har pædagoger flere steder fået at vide, at Holocaust ligesom andre fag skal præsenteres på en neutral måde«.


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

// //