Kvindevaremærket Always fjerner kvindesymbolet for at inkludere kønsdysforikere

KØNSDYSFORI: Storvirksomheden Procter & Gamble fjerner venus-symbolet fra produkterne Always, så “menstruerende mænd” og kønsdysforiske kvinder også føler sig inkluderet i målgruppen.

Foto: Wikimedia Commons.

Procter & Gamble er verdens største annoncør med kendte mærker som Gillette, Ariel og Always.

På trods af højere indtægter som følge af højere forbrugerpriser, er resultaterne faldet på grund af Gillettes katastrofale markedsføring med annoncer, der skulle “påmindede” mænd om ikke at være sexforbrydere, og samtidig omfavne kønsdysfori og underkaste sig kvinders ønsker.

Gillette og Procter & Gamble tabte tilsvarende 60 milliarder kroner gennem den marketingkampagne.

Virksomhedens markedsføringsstrategi har ændret sig gennem årene på en række punkter. I stedet for brede målgrupper som “kvinder i alderen 19-45” har de nu 350 målgrupper; alt fra “førstegangsmødre” og “par, der lige har købt deres første vaskemaskine”.

Ødelægger målgruppen for menstruationsbeskyttelse

De ændrer nu deres egen strategi for at øge målgruppen for deres intimartikler til kvinder med varemærket Always. Nu fjerner de venus-symbolet, som symboliserer kvinder og kvindes seksualitet fra emballagen til menstruationsbeskyttelsesprodukter.

Årsagen er, at Procter & Gamble vil omfavne det medie-oppustede lille mindretal af såkaldte ikke-binære og transpersoner. I henhold til strategien vil de på denne måde ikke afvise potentielle kunder, som køber menstruationsbeskyttelse og ikke “identificerer” sig selv som kvinder.

Beslutningen blev truffet, efter at organisationer for transaktivister kritiserede kvindesymbolet.

Udover transaktivisterne, som hylder ændringen, er der mange der synes det er positivt, da den nye strategi tager højde for kønsdysforikeres mentale sygdom. Kritikere mener imidlertid, at beslutningen risikerer at “usynliggøre” kvinder.

KILDER:
Resume
Resume


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

// //