Historien om fup-billedet fra Buchenwald

“HOLOCAUST”: Den 6. maj 1945 blev et billede offentliggjort af fanger i Buchenwald, i The New York Times Magazine. Efter at være blevet billedmanipuleret, er det blevet udryddelsespropagandaens mest kendte billede.

På trods af at du ikke har læst om det i massemedierne, blev en af udryddelsespropagandaens mest kendte billeder afsløret som forfalskninger i begyndelsen af 2013. Åbenbart mente ophavsmanden/ophavsmændene til det forfalskede billede ikke, at de (tyfus smittede) fanger på billedet så voldsomt nok ud, og man klippede derfor en meget mager mand ind i billedet i artiklen, for at forstærke indtrykket om, at fangerne led i ”dødslejren”.

Den 6. maj 1945 offentliggjorde The New York Times Magazine en artikel under overskriften ”The World must not forget” med et billede som har overskriften ”Crowded bunks in the prison camp Buchenwald”. Billedet viser flere køjer med fanger som er smittet med tyfus. Men den nøgne og underernærede mand er ikke at finde på dette billede.

Billedet fra The New York Times Magazine, den 6. maj 1945.

Billedet med manden bliver dog benyttet til propagandaformål 35 år senere. I 1980 udgiver det ”faglige” vidne Mel Mermelstein sin bog By Bread Alone: The story of A-4685, som handler om hans oplevelser i Auschwitz (Han skal endda også have været indsat i Buchenwald).

I bogen findes billedet med den tynde og nøgne mand. Interessant nok forekommer han ikke på bogens omslag. Den jødiske forretningsmand Mel Mermelstein viste sig siden, at være en bedrager. Han gjorde et navn af sig selv, da han sagsøgte den revisionistiske organisation Institute for Historical Review. IHR havde lovet en kontant dusør på 50.000 dollars, til den der kunne bevise, at jøderne var blevet gasset i Auschwitz. Mermelstein tog imod udfordringen.

Omslaget til bogen. Manden i den røde ring, skulle angiveligt være Mermelstein.

Mermelstein hævdede, at have bevidnet hans mor og søster blive ført til gaskamrene i Auschwitz. Han krævede derefter, at få udbetalt dusøren, og sagsøgte samtidig IHR for 17 millioner dollars, i et sagsanlæg som blev fremlagt for højesteretten i Californien.

Samme foto som på forsiden af bogen, nu med en ekstra mand.

Med de bedste advokater i ryggen, opbakning fra massemedierne og med dommere der erklærede, at ”gasningen af jøder var faktuelle hændelser, grundet de mange beviser”, var IHR tvunget til at indgå et forlig med Mermelstein, og endte med at betale ham 90.000 dollars. Efterfølgende granskede IHR Mermelstein og hans bog, og fandt frem til, at han på intet tidspunkt i bogen nævner, at hans søster og mor skulle være blevet gasset. Dette til trods for at bogen udgiver sig for at være en selvbiografisk beretning. Man fandt endda ud af, at Mermelstein havde angivet fem forskellige måder, hvorpå hans far angiveligt var død, og at det var foregået fem forskellige steder. Det er altså denne bedrager, der står bag det falske billede fra Buchenwald.

Elie Wiesel, som er en anden bedrager og modtager af Nobels fredspris, har selv udpeget sig som manden på det famøse billede. Han har dog aldrig stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor billedet blev manipuleret, men blot stiltiende accepteret dette. Wiesel er kendt for en række bemærkelsesværdige udtalelser, som eksempelvis, at stråler af blod i flere måneder sprøjtede op fra markerne i Babi Yar, at 10.000 blev myrdet hver eneste dag i Buchenwald, og at efter at være blevet kørt ned af en taxa på Manhattan i 1956, fløj igennem luften i 15 minutter. Sagen om det forfalskede billede blev rullet frem af den revisionistiske blogger Winston Smith i 2012. Han kunne påvise, at billedet fra The New York Times ikke stemte overens med det manipulerede billede, der er blevet vist i historiebøger, massemedier og som dokumentarer ofte spreder.

Men for at komplicere det hele yderligere, kunne han påvise, at amerikanske aviser, heriblandt Los Angeles Times, ugen inden New York Times’ offentliggørelse, havde bragt en artikel med et billede, hvorpå manden findes. Det lader til at billedet med den ekstra indsatte mand, var det billede der blev offentliggjort i massemedierne først. Dette kunne teoretisk set betyde, at Mermelstein selv er blevet snydt, men da han påstår selv at have været til stede da billedet blev taget, må han selv vide hvilken version der er den rigtige. Han har ydermere valgt at bringe begge billeder i sin bog.

Når nu The New York Times valgte at bringe billedet uden manden, kunne det jo være, at det var den redigerede version. Winston Smith har dog påvist, at hvis man zoomer ind og nærstuderer billedet med manden, vil man se, at han er klippet ind, og at hans venstre arm har en unaturlig vinkel imod træstolpen. Smith mener, at dette bevis er årsagen til, at det officielle Buchenwald Museum har klippet mandens venstre side ud af deres udstilling. At manden er klippet ind, blev ikke opdaget af Winston Smith, men på påtale fra en bekendt. De som har bare en smule kendskab til billeder og billedredigering vil kunne se det.

Læs også:
«Holocaust» er fup
Rudolf Höss – tortureret til at tilstå «holocaust»
Allieret massakre i tysk koncentrationslejr blev «billedbevis for holocaust»


  • Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.